tirsdag 17. juli 2012

skriverier

STJÅLET BARNDOM

den lille gutten som stod alene
med runde glass
og krøllete hår
hørte alle ord

de sørgmodige øynene
du ikke ville se
men som ruinerte deg for følelser
viket ikke
du visste hva han tenkte
visste hva han følte

vær så snill, sa øynene
la meg være, sa stemmen
selv sa du ikke noe
tom skolesekk
sølepyttsprut
slag og spark

du så hans skrekk
du så hans frykt
du så deg selv
i hans øyne

det var maktfølelse de ville ha
men hans trygghet dere stjal

og du vet

at ikke en gang all verdens anger
kan gi ham barndommen tilbake
---
FUGLEPERSPEKTIV

Jeg så deg
bade i brønnen,
tilsynelatende
kjempe for livet

men da jeg heltemodig
kastet stigen ned
for å hjelpe
nektet du plent
å klatre

det var da
jeg skjønte
at jeg faktisk
stod der oppe
og så ned på deg
---

JEG HÅPER.

jeg håper du kjenner mitt blod
der det pulserer over din kropp
og gjør ansiktet ditt flammerødt

jeg håper du kjenner angsten min
når jeg uventet befinner meg
i din brann

jeg håper du kjenner den kvelende røyken
som siger ut av munnen min
når jeg kysser

jeg håper du kjenner meg
og elsker meg
før jeg blir aske
---
KALDT HJERTE

Hvordan kan du si
at du fryser
når ditt hjerte er varmt?

Fungerer ikke
blodpumpa di
som kroppens indre ovn?

eller er det hennes kropp
ditt hjerte
brenner slik for?
---

UNDERLEGEN

du sa
at jeg
var den største
og mest lysende
stjerna
på himmelen

og at du
bare var
de små partiklene
rundt

og jeg svarte
at du sikkert
var vakker
sett fra annen verden
---
ULYKKE

Jeg kjører
fra grønt til blått
på høye hjul
og dårlig motor

Hjemveien, terapi
er kortere
men på midtveien
kræsjer alt

Mekaniker med sirene
uler til i hvite frakker
beltebruk fort sent
men fremdeles i live

Jeg vil rømme
så gir gass
og kjører på med en øl
---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar